Een Scandinavisch tweelingzusje voor mijn dochter?

Mijn dochter van 8 wilde op Instagram. Grote broer en zus deden het immers ook. Dat is het voordeel van de jongste zijn. Dan mag dat.

Met het nodige toezicht zou dat wel mogelijk moeten zijn, vond ik. Af en toe checkte ik even of ze geen ongewenste volgers had of vreemde reacties kreeg. Nou, die kreeg ze wel. Ze had zelfs scandinavische fans. Sterker nog: er stonden zelf foto’s van vreemden in haar account!

Ik ben niet achterlijk op digitaal gebied en meende hier dus een mogelijkheid van Instagram over het hoofd te hebben gezien: het plaatsen van foto’s in een vreemde timeline. Ik raadde haar aan om haar account af te schermen, maar het hielp niet.

Toch nog eens naast haar gezeten bij het inloggen op haar account. Gebruikersnaam: <voornaam2006>, als wachtwoord had ze gekozen voor: <voornaam2006>. Mwoah, niet het beste wachtwoord.

Na het inloggen eens in haar fotocollectie gekeken. En inderdaad allemaal foto’s van een blond klein meisje. Niet mijn dochter, maar een Deens meisje. Met dezelfde voornaam als mijn dochter, uit hetzelfde geboortejaar, met dezelfde ideeën over een goede gebruikersnaam. En… met dezelfde gedachten over een degelijk wachtwoord.

Leave a comment